Wanneer je een beetje verstand hebt van schepen weet je dat een kotter een schip is dat voornamelijk gebruikt wordt binnen de visserij. Maar wat is precies een Eurokotter en waar wordt de Eurokotter voor gebruikt? De Eurokotter is een soort kotter en wordt gebruikt om vooral in kustzones te vissen op platvis, rondvis en garnalen, afhankelijk van het seizoen. Vroeger vond de voortstuwing van de Eurokotter plaats door middel van zeilen, tegenwoordig vaart de Eurokotter op een dieselmotor. Nederland telt op dit moment ongeveer tussen de 60 en 70 Eurokotters.

De Eurokotter werd voor het eerst gebouwd in de jaren ’80. De schepen moesten vanaf die tijd voldoen aan de nieuwste regelgeving en de meest moderne technologie om zo subsidie te krijgen van de Europese Unie. De invoering van de 12-mijls zone in 1983 zorgde voor een toename aan investeringen in de Eurokotter. Omdat de Eurokotter nooit langer is dan 24 meter en het motorvermogen maximaal 300 PK is, mogen Eurokotters varend onder de Nederlandse vlag vis vangen binnen de 12-mijls zone en binnen het beschermde natuurgebied ‘de scholbox’. De 12-mijls zone geeft de grens aan van de Nederlandse territoriale wateren, waarbinnen Nederlanders de exclusieve visrechten hebben. De scholbox is een reservaat in de Noordzee en is in 1989 ingesteld wegens overbevissing van schol.

De Eurokotter is dus een schip wat voornamelijk wordt gebruikt om vis te vangen, maar hoe gaat dit precies in zijn werk? De door de Eurokotter meest gebruikte visserijmethode is de boomkorvisserij. Door middel van de boomkorvisserij wordt vis gevangen met twee sleepnetten aan de zijkant van de boot, die over de zeebodem worden getrokken. Op deze manier wordt voornamelijk platvis gevangen. Daarnaast oefenen Eurokotters seizoensmatig twinrigvisserij uit. Bij het twinrigvissen worden twee netten die met elkaar verbonden zijn, achter het schip aan gesleept.